Jak powstał zdalny zespół Honne Group i Letspro?
Pomysł na założenie zespołu zdalnego powstał przy prowadzeniu innego projektu 11 lat temu. Jeden z dwóch założycieli naszej firmy wyjechał w czasach studenckich na program Erasmus do Wielkiej Brytanii gdzie znalazł pracę. Zajmował się sprzedażą online na Amazonie i Ebayu. Po zakończeniu programu wrócił do Polski gdzie jego pracodawca z UK kilkukrotnie poprosił o pomoc w sprzedaży. Ze względu na to że wrócił już do kraju zrobił to zdalnie, przynajmniej z takim samym powodzeniem, a nawet większym jakby robił to z biura z UK. Po czasie zaczął powstawać coraz większy zespół, który pracował od początku w 100% zdalnie z Polski. Budowanie zespołów zdalnych wymaga też czasu, dlatego rozwijało się to powoli.
Cały pomysł na firmę i jej ofertę stworzyliśmy sami kierując się naszą intuicją oraz oryginalnymi pomysłami. W tworzeniu naszego zespołu, bardzo cennym źródłem informacji była dla nas uczelnia ASBIRO. Ukończone na niej kursy i studia pozwoliły nam na zdobycie wiedzy zawodowej i usprawnienie naszych działań. W trakcie rozwoju naszej firmy inspirowaliśmy się również wieloma branżowymi książkami i innymi materiałami edukacyjnymi.
Wykorzystywane narzędzia kiedyś i dziś
1. Team Viewer – program pozwalający na zdalne przejmowanie dowolnego komputera. Jest z nami od początku istnienia firmy, i nadal jest niezawodny.
2. Komunikatory – Na początku korzystaliśmy z darmowych narządzi Google czyli z czatu Hangouts. Następnie postanowiliśmy zainwestować w coś bardziej zaawansowanego i dziś korzystamy z płatnej aplikacji Slack.
3. Wirtualna pamięć – jak każda firma potrzebowaliśmy miejsca gdzie trzymalibyśmy ważne informacje, poradniki, przewodniki, formularze, arkusze i inne. Ważne było dla nas oczywiście by pracownicy mieli dostęp do wszystkiego co mogłoby im być potrzebne do pracy. Na początku korzystaliśmy z dysku Google, dziś przenieśliśmy wszystko do Dropbox.
4. Zarządzanie zadaniami – na początku przy nie wielkiej ilości osób nie potrzebowaliśmy niczego by kontrolować, planować i dzielić zadania. Dziś korzystamy z Trello, Asane czy Nozbe by móc zarządzać zadaniami w całym zespole.
Testy osobowości. Jak je wykorzystujemy?
Budowanie zespołów zdalnych to przede wszystkim znalezienie pracowników, którzy w takim systemie się odnajdą. Dopasowanie pracowników do takiego zespołu nie jest łatwe, ponieważ muszą oni ze sobą współpracować, mimo tego że się nie widzą. Z pomocą przychodzą nam testy osobowości. Bazujemy na 2-3 testach, w tym 1 płatnym, profesjonalnym. Należy jednak wziąć pod uwagę margines błędu przy takich testach. Wyniki nigdy nie są w 100% pewną informacją i nie powinno się bazować tylko na tym jaki opis otrzyma dany kandydat. Testy osobowości są dla nas wsparciem, bo dają nam istotne wskazówki, jednak to od nas zależy jak je wykorzystamy. W firmie Letspro to narzędzie pomaga nam lepiej dopierać zadania dla pracownika i ukierunkować jego ścieżkę zawodową.
Jakich cech szukamy wśród kandydatów?
Osoba pracująca zdalnie na pewno musi potrafić się samo kontrolować i motywować do wykonania swoich obowiązków. Pracując z domu mamy dużo większy komfort niż w biurze, ale również istnieje więcej możliwości rozproszenia uwagi. Dlatego od zespołu zdalnego oczekujemy: odpowiedzialności, elastyczności, samo zaradności, dojrzałości i uczciwości.
Jak kontrolować pracę zdalną?
Przede wszystkim, nie kontrolować za bardzo. Dając pracownikom możliwość pracy zdalnej musimy im zaufać i dać szansę, by udowodnili nam że podjęliśmy dobrą decyzję. Możliwość wykonywania swoich obowiązków z domu, jest ogromnym zaletą dla pracownika, wykonując powierzone zadania musze one jednak być dostarczone na najwyższym poziomie tak samo jakby były one wykonywane ze stacjonarnej pracy.
Zalety i wady pracy zdalnej
Praca zdalna to korzyści dla obu stron. Dla pracodawcy są to przede wszystkim zerowe koszty utrzymania biura, bardziej zadowolony i efektywny zespół, oraz możliwość zatrudniania pracowników z dowolnego miejsca na ziemi. Nie ograniczamy się zatem do zatrudniania tylko w obszarze gdzie firma ma swój oddział. Natomiast dla zespołu praca zdalna oznacza oszczędność czasu i pieniędzy na dojazdy do pracy, większą efektywność i elastyczność oraz mniej formalną atmosferę.
Należy zauważyć że praca zdalna nie jest dla każdego. Są osoby które nie odnajdą się w zdalnym systemie pracy i będzie im się źle pracowało, i to jest jak najbardziej w porządku. Zadaniem osoby budującej taki zespół jest właśnie znalezienie osób dla których praca zdalna będzie lepszym rozwiązaniem.
W trakcie pracy utrudnienia jakie można napotkać to problemy w budowaniu relacji oraz kłopoty w komunikacji. Nie jest to jednak coś z czym nasi specjaliści by sobie nie poradzili. 😊
Jak zmotywować pracowników?
Praca zdalna sama w sobie jest korzyścią dla pracownika, ale nie powinniśmy przystawać tylko na to. Dzięki temu że pracownicy zaoszczędzą czas na dojazdach do pracy, możemy zachęcić ich do wykorzystania go w jakiś wartościowy sposób. Wspierajmy rozwój swoich pracowników, nie tylko zawodowy. Zachęcajmy ich do kreatywnych zajęć, edukacji a także ruchu.
Wiele badań wskazuje na to, że aktywność fizyczna wśród pracowników sprawia że osiągają oni lepsze efekty w pracy, są zdrowsi i mają lepsze samopoczucie. Praca za biurkiem niestety nie sprzyja ruchowi dlatego warto zrobić wszystko by zachęcić swój zespół do jakiejś aktywności. W Honne Group stworzyliśmy system nagród za wykonanie konkretnych wyzwań ruchowych, za które pracownicy otrzymują fundusze do wykorzystania na czynności związane ze sportem, a także przyczyniają się do działalności charytatywnej firmy.
Jak zdążyliście się pewnie zorientować budowanie naszego zespołu, opierało się na różnych decyzjach i próbach, aż w końcu znaleźliśmy złoty środek, dzięki któremu możemy funkcjonować w 100% efektywnie w formie no office. Chciałbyś stworzyć taki zespół w swojej firmie ale nie wiesz jak zacząć, a może już próbowałeś i się nie udało? Pozwól nam zaproponować ci nasze rozwiązania i umów się z nami na konsultacje.
Pozdrawiamy,
Letspro Team. 😊