Oferta zagraniczna / Foreign offer:

Adres e-mail

Numer kontaktowy

+48 534 789 462

Kontakt dla klientów z zagranicy

+44 744 535 2711

Czy outsourcing w e-commerce się opłaca?

Przyjrzyjmy się faktom odnośnie opłacalności modelu outsourcingowego.

logo let's.pro

Czym jest outsourcing specjalistów w odniesieniu do e-commerce?

To alternatywna metoda pozyskania specjalistów realizujących nasz projekt e-commerce.

Dlaczego alternatywna?

Ponieważ na rynku głównie opiewa współpraca z agencjami e-commerce lub freelancerami. Zarówno jedna jak i druga metoda ma swoje plus jak i ograniczenia.

Natomiast outsourcing jest jedyną alternatywą dostępna na rynku.

Czym różni się outsourcing specjalistów od e-commerce od modelu agencyjnego napisaliśmy w tym artykule : link

Czy to się opłaca?

Przede wszystkim spójrzmy na realne koszty prowadzenia przedsiębiorstwa. Przyjmijmy scenariusz ,w którym dopiero chcemy rozpocząć projekt e-commerce.
Ok, jesteśmy firmą X, od dzisiaj chcemy sprzedawać nasz towar na zagranicznych market place ’ach. Jako właściciel pewnie zaczynasz robić jakiś podstawowy re-search i dochodzisz do wniosku, że trzeba zatrudnić do tego ludzi. Zatem musisz :

  • wykupić ogłoszenie ~koszt 1-2k PLN
  • przeprowadzić rekrutację ~ czas poświęcony na cały proces oraz przygotowania
  • przeszkolić wybranego kandydata/kandydatkę – i tu pierwsze poważne schody.

Dlaczego?
Należy odpowiedzieć sobie na podstawowe pytanie: czy jestem kompetentny do zweryfikowania czyjejś wiedzy na temat e-commerce.
I w drugą stronę jeśli od razu rekrutuję specjalistę a nie nowicjusza to czy jestem w stanie rynkowo wycenić jego pracę i zweryfikować posiadaną wiedzę?

Dalej…

  • przeprowadzić on-boarding – w najlepszym wyjściu będziemy mieli gotowego pracownika/ specjalistę po od 4 do nawet 12 tygodni od zatrudnienia. Zatem generują się koszty nim jeszcze projekt dobrze zacznie działać
  • zarządzanie ludźmi, projektem i czasem pracy – kolejny koszt

Najważniejsze punkty wymienione. Zastanów się proszę teraz chwilę ile realnie Cię to będzie kosztować.

Niestety to nie koniec

Mówimy o zatrudnieniu jednej osoby. I faktycznie często na początku projektu jeden członek zespołu ma za zadanie ogarnięcie wszystkich zadań. Ale są zadania, których nie idzie połączyć jak na przykład grafiki. Trudno oczekiwać, że pracownik zatrudniony do sprzedaży na na przykład Amazonie zrobi dobrze aukcje i stworzy przepiękne dobrze sprzedające grafiki.

Nagle okazuje się, że potrzebujemy zatrudnić kolejną osobę…w końcu ktoś też musi odpowiedzieć na maile i zadbać o inne następne aspekty projektu.

Budowanie in-house ma swoje plusy

Oczywiście ktoś stwierdzi, że to prawda wyżej wymienione koszty są istotną składową ale to inwestycja w przyszłość.
To prawda, ale trzeba realnie dobrze się do tego przygotować.

Zauważ, że nie wymieniłem jednego z większych kosztów organizacji jakim jest:

  • nieudana rekrutacja

To naprawdę duży czynnik, który często jest bagatelizowany przez przedsiębiorców.
Zmarnotrawiony czas, zasoby i pieniądze to tylko część z oczywistych. Do tego dochodzi demotywacja i niechęć do pracy z ludźmi.
Bardzo często przedsiębiorcy też występują w roli „one man army”. Niestety sam jeden również nie jesteś w stanie pociągnąć wszystkich tematów w firmie.

Jeśli byłeś już w tym momencie to może zacząłeś szukać pomocy w wyszukiwarce internetowej i znalazłeś jakąś agencję lub freelancera.
Próbując podjąć współpracę zniechęcasz się dalej, lub masz wielkie oczekiwania, które finalnie nie dochodzą do skutku.

Możliwością wyjścia z tej sytuacji jest outsourcing zespołu do e-commerce

Możesz wyleasingować odpowiednią liczbę specjalistów pracujących w Twoim projekcie na wyłączność lub w modelu dzielonym.

Wtedy zadania związane z projektem e-commerce oddelegowujesz do firmy zewnętrznej.
Najczęściej to specjaliści w swoim fachu, wiedzą jak zrobić rekrutacje, jak zarządzić ludźmi oraz znają się na branży w tym przypadku e-commerce.

Co składa się na cenę w leasingu specjalistów e-commerce:

Cena uzależniona jest od zaawansowania projektu, jednak przeważnie jest co stawka za specjalistę w wymiarze dedykowanym lub dzielonym.
Na stawkę składa się : pensja oraz bonus dla specjalisty, koszt rekrutacyjny, zarządzanie oraz marża firmy outsourcingowej.

Zatem czy to się opłaca?

Jeśli spojrzymy na sumę kosztów, które generuje zbudowanie zespołu wewnętrznie lub skorzystanie z agencji to odpowiedź brzmi – zdecydowanie tak.

Zapraszam do przeczytania szerzej o zakresie usługi w tekście blogu dostępnego tutaj

Jeśli nie wiesz czy to rozwiązanie jest dla Ciebie lub masz pytania skontaktuj się z Nami by dowiedzieć się więcej. Kontakt

LetsPRO jest jedyną alternatywą dostępną na rynku w zakresie projektów e-commerce.