Oferta zagraniczna / Foreign offer:

Adres e-mail

Numer kontaktowy

+48 534 789 462

Kontakt dla klientów z zagranicy

+44 744 535 2711

Ekspansja e-commerce za granicą. Jak się przygotować?

Ten wpis to krótki poradnik od Nas o tym co należy przygotowywać by móc skutecznie rozpocząć ekspansję e-commerce na inne rynki zagraniczne. Przedstawiamy wiedzę praktyczną, o której często firmy zapominają a są to w wielu przypadkach kluczowe obszary do rozważenia i przygotowania przed rozpoczęciem działania.

Strategia

Nie jest to żadna tajemna wiedza przecież wiem, że muszę przygotować sobie jakiś plan działania. Otóż tak, ale należy zrobić to kompleksowo, mały błąd w założeniach może w przyszłości sporo kosztować.

  • Przede wszystkim należy rekomendujemy by sprawdzić ruch na swoim produkcie, oszacować w ten sposób czy jest miejsce na rozwijanie sprzedaży czy też nie.
  • Kolejnym istotnym i powiązanym punktem jest kwestia policzenia marży i kosztów. Często firmy podekscytowane ekspansją czy możliwościami, które dają market place typu Amazon, po prostu chcą tam być nie szacując żadnych kosztów, które często są wysokie.
  • Należy zastanowić się nad strategia wieloetapowo to znaczy, często strategia na rozpoczęcie ekspansji (przez nas nazywana strategia 1.0) będzie różnic się od tej gdy sprzedaż już ruszyła lub gdy możemy ją zacząć skalować. 

    Kilka pytań od Nas, które często w trakcie konsultacji zadajemy klientom ,a odpowiedź na pewno pomoże w budowaniu strategii:

  • Czy jesteśmy re-sellerem (dystrybutorem) czy producentem produktu?
  • Czy mamy markę własną zarejestrowaną w urzędzie patentowym?
  • Czy mamy wyłączność na sprzedaż produktu?
  • Jaki zakładamy szacunkowy czas uzyskania rentowności?
  • Które rynki bierzemy pod uwagę?
  • Czy robimy ekspansję powolną organiczną kraje podejmując pojedynczo czy dynamiczną i wszystkie kraje na raz?
  • Co ze zwrotami?
  • Na ile mamy przygotowanego stock’u produktowego?

Kwestie podatkowe oraz prawne

To temat bardzo rozległy ale też i kluczowy. Nie ma nic bardziej wrażliwego niż właśnie kwestie podatków i prawne. Obecnie Unia Europejska uregulowała większość obszarów tak naprawdę blokując rozpoczęcia sprzedaży zanim nie zarejestrujemy się w odpowiednie miejsca.
W tym przypadku wybór odpowiedniego partnera lub firmy, która rozumie i zna tematy podatkowe i prawne jest kluczowe.
Do takich podstawowych kwestii podatkowych jest kwestia rejestracji do VAT ów w krajach, w których sprzedajemy lub/i przetrzymujemy produkty.
Rejestracja często zajmuje sporo czasu, dlatego jest kluczowym etapem przygotowań. Oczywiście prowadząc wysyłkę z PL możemy obejść potrzebę rejestracji do VAT ów w poszczególnych krajach, jednak chcąc skalować prędzej czy później powinniśmy rozważyć kwestie rejestracji.
W kwestiach prawnych to oczywiście prawo unijne oraz prawa w poszczególnych krajach. Obecnie podstawowe wymagane to rejestracja do BDO w poszczególnych krajach czy dyrektywa WEEE.

Księgowość

Odpowiednie biuro księgowe rozumiejące e-commerce to podstawa. Bardzo często klienci, którzy do Nas przychodzą mówią, że ich księgowość nie radzi sobie z rozliczeniem VAT’u Oss lub na przykład dokumentów od Amazon’a czy eBay’a.
Warto przed rozpoczęciem sprzedaży upewnić się, że Wasza księgowość da radę i udźwignie temat.

Logistyka

Kolejnym kluczowym elementem jest logistyka. Ok, wyobraźmy sobie sytuację, że weszliśmy na upragniony rynek, wpadły pierwsze zamówienia jest podekscytowanie i entuzjazm. Niestety nikt się nie zastanowił jak wyślemy paczkę do danego kraju, w konsekwencji wybieramy pierwszą lepszą firmę kurierską lub pośrednika i koszt wysyłki wbija nas w fotel. Bardzo często wtedy całą marże netto ze sprzedaży zabija właśnie koszt logistyki. Warto przemyśleć więc temat logistyki, ponegocjować kontrakty a być może zdecydować się na usługę alternatywną jaką jest korzystanie z fulfillment’u.

Stock

Niczego bardziej nie lubi e-commerce niż zatrzymanie dobrze prosperującej aukcji. Dlatego zawsze zabezpieczamy stock w oparciu o dane. Często na początku projektu nie mamy danych i nie wiemy jakie założenia przyjąć. Dlatego wysyłamy mniejsze ilości produktów a następnie dosyłamy. Sprawne działania i zabezpieczenie stock’u są ważne na każdym etapie rozwoju projektu.

Bankowość

Mówiąc o ekspansji za granicę należy przygotować się również od strony bankowej. Skoro sprzedajemy w obcej walucie czyli EURO/GBP/USD to warto sprawdzić ofertę swojego banku lub szukać alternatyw jak na przykład Revolut Business. Oczywiście korzystając z różnego rodzaju pośredników lub marketplace nie ma problemu uzyskać wypłatę w PLN natomiast będzie ona niekorzystnie przeliczona po ich kursie walutowym. Po co marnować swoją ciężko wypracowaną marże? Rekomendujemy posiadanie rachunków w odpowiednich walutach i sprawdzenie swoich aktualnych ofert bankowości.

Dokumentacja

W zależności od tego co sprzedajemy nasze produkty mogą wymagać dodatkowych certyfikatów. Na przykład rzeczy zawierające baterie lub środki chemiczne.
Drugim tematem w dokumentacji jest wszechobecna biurokracja. Dziś wchodząc na dany marketplace często przy rejestracji jak i w późniejszych etapach należy wgrać odpowiednie dokumenty. Często są to dokumenty spółki czy prywatne. Ważne by dokumenty były aktualne i dane się zgadzały by uniknąć blokad i dodatkowych weryfikacji.

Podsumowanie

Podsumowując ekspansja zagraniczna to wiele różnych czynności, które należy poprzedzić by skutecznie zrealizować swoje cele.

To do czego chcielibyśmy zachęcić to taka też mała refleksja przed rozpoczęciem działań. Należałoby realnie ocenić swoją wiedzę na temat e-commerce ale także i zasoby czy kompetencje. Być może zanim zaczniemy należy stworzyć odpowiedni do tego zespół.  O tym jak to zrobić pisaliśmy TUTAJ.
Jeśli nie mamy na to możliwości, to drogą alternatywną jest wydelegowanie zadań ekspansji do firmy zewnętrznej specjalizującej się w e-commerce.
Jedną z alternatyw jest podjęcie współpracy na zasadach outsourcingu specjalistów.
O tym jak wygląda taka współpraca napisaliśmy na naszym blogu TUTAJ.

Skontaktować się z nami możesz poprzez formularz kontaktowy klikając TUTAJ